دستگاه مونتاژ

دستگاه مونتاژ قطعات و اهمیت آن در صنایع تولید

دستگاه مونتاژ قطعات و میزان اهمیت آن در صنایع تولیدی ، بحث اصلی ما در این مقاله خواهد بود. در این مقاله هر آنچه لازم است در مورد این دستگاه و فرآیند مونتاژ بدانید گردآوری شده است تا به صورت جامع به سوالات شما در این زمینه پاسخ دهد.

وسایلی همچون ماشین ها، لوازم خانگی یا هر نوع ابزاری که در زندگی روزمره با آن برخورد می کنیم مسلما از همان ابتدا یک سیستم واحدی نداشتند. این وسایل متشکل از تکه های منفردی بودند که پس از طی کردن فرآیند مونتاژ به این شکل نهایی خود درآمده اند.

در ادامه با سوال مونتاژ چیست موضوع این مقاله را آغاز می کنیم.

دستگاه مونتاژ پمپ غلیظ پاش
دستگاه مونتاژ پمپ غلیظ پاش

مونتاژ چیست؟

از نظر لغت مونتاژ به معنای ترکیب و ادغام است. در صنعت تولید به فرآیندی که طی آن بخش های یک وسیله با یکدیگر ترکیب و ادغام می شوند مونتاژ گفته می شود.

عملیات مونتاژ به دو بخش مونتاژ دستی و مونتاژ خودکار ( اتوماتیک) تقسیم می شود. همانطور که از نام این دو دسته پیدا است در مونتاژ دستی، عامل ادغام کننده و ترکیب کننده ی وسیله، انسان می باشد. در حالی که در مونتاژ اتوماتیک عامل اجرای عملیات مونتاژ ربات و ماشین آلات صنعتی هستند. هر کدام از انواع مونتاژ مزایا و معایب خودش را دارد. با این حال بحث اصلی ما در مورد میزان اهمیت دستگاه مونتاژ در خطوط صنایع تولیدی است.

نقش اتوماسیون و مونتاژ در خطوط صنایع تولیدی چقدر اهمیت دارد؟

هر محصولی که در بازار به دست مشتری می رسد از سه مرحله تولید، بسته بندی و توزیع می گذرد. در تمام این مراحل وجود عامل کار و کنترل کننده جهت تضمین کیفیت محصول و سالم ماندن آن لازم است. در این صورت در صنعت تولید به نیرویی فراتر و دقیق تر از انسان نیاز داریم تا محصول نهایی ما از کیفیت لازم و دقت ساخت بسیار بالا بر خوردار باشد. در نتیجه شاهد بوجود آمدن فرآیند اتوماسیون در صنعت تولید شدیم.

به سادگی می توان گفت که فرآیند اتوماسیون در تولید، برای انسان وقت و انرژی زیادی ذخیره میکند تا به جای صرف آن برای تولید، جهت فرصت اندیشیدن و پیشرفت در زمینه های مهم تری صرف شود.

پس از انقلاب صنعتی فرانسه و باز شدن صفحه ی جدیدی در خط تولید، نیروی دستی و معمولی انسان با نیروی فوق العاده ی ربات جایگزین شد. دستگاه مونتاژ در این بین نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. در بخش بعدی شما به طور کامل با دستگاه مونتاژ آشنا خواهید شد.

دستگاه مونتاژ و نحوه ی عملکرد آن در صنعت تولید

به طور کلی دستگاه مونتاژ و خطوط مونتاژ اتوماتیک از دو بخش نرم افزار و سخت افزار تشکیل شده است. بخش سخت افزار آن شامل قطعات فیزیکی(مانند انواع بلبرینگ ها،موتورها، قطعات ساختی و …) این دستگاه می باشد و بخش نرم افزاری همان بخشی است که تمام حرکت‌های مکانیزم‌ها را کنترل می کند.

عملکرد دستگاه مونتاژ به اینگونه است:

بر حسب دستوری که دستگاه توسط مهندسین بخش نرم افزاری دریافت می کند حرکت های متوالی و از پیش تعیین شده ای را انجام می دهد. این دستگاه به عنوان یک نیروی کارآمد با دقت فراوان تمام کار هایی که برای مونتاژ محصول لازم است را انجام خواهد داد.

مزایای استفاده از دستگاه مونتاژ در خط تولید بسیار فراوان است. ما برخی از مزایای مهم را برای شما در لیست زیر جمع آوری کردیم.

مزایای دستگاه مونتاژ در خط تولید

  •  صرفه جویی در زمان: بهترین خدمتی که دستگاه مونتاژ می تواند به انسان ارائه دهد خرید زمان است. سرعت به کار رفته در عملکرد این دستگاه به همراه دقت بالای آن باعث می شود مراحل تولید محصول زمان کمتری نسبت به مونتاژ محصول به روش دستی صرف کند.
  •  دقت بالا و خروجی با کیفیت: کار دستگاه بسیار دقیق و برنامه ریزی شده اجرا می شود. احتمال بروز خطا توسط دستگاه مونتاژ تقریبا صفر است.
  •  کاهش ضایعات: ضایعات بوجود آمده در حین کار با دستگاه مونتاژ به دلیل کاهش اشتباهات نسبت به نیروی انسانی بسیار کمتر خواهد شد.
  •  کاهش احتمال آسیب های جسمی به انسان: به هرحال محیط صنعت تولید موقعیت های آسیب زای زیادی برای انسان به همراه دارد. هنگامی که ربات ها جایگزین انسان می شوند بروز این نوع حوادث به حداقل خواهد رسید.
  •  امکان تولید انبوه: دستگاه مونتاژ امکان تولید انبوه بدون کم شدن کیفیت را فراهم می کند.
  •  کاهش میزان هزینه ها: استفاده از دستگاه مونتاژ در خط تولید باعث می شود تعداد کارگران به حداقل برسد. در نتیجه تولیدکننده می تواند با خرید دستگاه مونتاژ سرمایه ای که برای دستمزد کارگران صرف می شد را صرف پیشرفت و توسعه خط تولید محصول کند.

معایب دستگاه مونتاژ در خط تولید

اتوماسیون خطوط تولید در کارخانجات و در ابتدای امر، سرمایه گذاری بالایی را شامل می‌شود که خرید ماشین آلات(تجهیزات) نرم افزار و ست افزارها را در بر می‌گیرد.

مزایا و معایب مونتاژ دستی:

در مونتاژ دستی در دسترس بودن اپراتور(نیروی کار انسانی)از مزایای آن به حساب می‌آید.در حالی که این موضوع معایب زیادی را شامل می‌شود از جمله:

  • با توجه به دستی بودن کار و اینکه بسیاری از مونتاژ قطعات در منزل صورت میگیرد حساسیت به تمیز بودن قطعه بسیار پایین است.
  • با توجه به ساده بودن کار دستمزد ثابت بوده و امکان پیشرفت در کار میسر نیست.
  • سرعت مونتاژ دستی نسبت به ماشین آلات بسیار پایین تر است.

از دیگر موارد می توانیم به این موضوع نیز اشاره کنیم که استفاده از نیروی کار انسانی جهت مونتاژ کردن محصولات برای روحیه ی یک انسان نسبتاً مضر است. به دلیل اینکه مونتاژ کردن محصول کاری تکراری، متناوب و مستمر می باشد و برای انسان ملال آور خواهد شد. در کل می توان به این نتیجه رسید که بهتر است انجام کار های تکراری را به ربات ها سپرد تا انسان ها فرصت رسیدگی به کارهای مهم‌تر را داشته باشند.

دستگاه مونتاژ درب قفل کودک
دستگاه مونتاژ درب قفل کودک به همراه سیل گذاری

طراحی قطعات دستگاه های مونتاژ

جهت طراحی و ساخت قطعات دستگاه مونتاژ، از نرم افزار های بخصوصی استفاده می شود. به اینگونه که طرح اولیه ابتدا توسط مهندسین خبره پس از تحقیق اتود می شود سپس در این نرم افزار ها اجرا و طراحی خواهد شد. بعد از رفع اشکال طرح نهایی اجرا می شود.
در لیست زیر برخی از این نرم افزار های کاربردی نام برده شده است.

  •  نرم افزار NX
  •  نرم افزار solid Edge
  •  نرم افزار solid works
  •  نرم افزار Rhinoceros 3D
  •  نرم افزار Autodesk inventor
  •  نرم افزار Catia
پیمایش به بالا